Uit de praktijk…

voor kleinzakelijke ondernemers

Kleinzakelijke ondernemers kunnen met klachten over een aantal financiële diensten bij Kifid terecht, als alternatief voor de rechter. Dit doet recht aan de bijzondere positie van deze ondernemersgroep. Zij missen vaak de financiële kennis en ervaring van grotere bedrijven. De gang naar de rechter is voor een kleinere ondernemer of zzp’er duur. Bovendien heb je dan een advocaat nodig en kost het veel tijd, die een ondernemer liever besteedt aan ondernemen.

Tiental ondernemersklachten

In totaal deden 60 kleinzakelijke ondernemers in 2020 een beroep op Kifid. Het merendeel van deze klachten (57) bleek niet-behandelbaar, omdat de klacht niet voldeed aan de voorwaarden voor behandeling door Kifid. Denk aan klachten van ondernemers over verzekeringen en daarvoor is Kifid niet bevoegd. Evenmin kan Kifid klachten behandelen over een zakelijk krediet dat bij een bank is afgesloten voor 1 juli 2018, of verkregen van een alternatieve financier voor 1 juli 2019. In 2020 heeft Kifid drie klachten van kleinzakelijke ondernemers behandeld en afgerond. Eén hiervan is door de ondernemer tussentijds ingetrokken. De twee overige ondernemersklachten zijn opgelost door bemiddeling. De Geschillencommissie heeft tot nog toe nog niet hoeven oordelen over klachten van kleinzakelijke ondernemers.

Kleinzakelijke financiering

Al vanaf 1 juli 2018 kunnen kleinere mkb-ondernemers en zzp’ers met een klacht over een geldlening of kredietfaciliteit van een Nederlandse bank terecht bij Kifid. Het klachtenloket kleinzakelijke financiering bij Kifid is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en maakt deel uit van de Gedragscode Kleinzakelijke Financiering. Deze Gedragscode biedt betere bescherming aan kleinere mkb’ers, die een bedrijfsfinanciering afsluiten met een bank of andere financier die de Gedragscode onderschrijft.

Alternatieve financiering

Sinds 1 juli 2019 is bij Kifid het klachtenloket alternatieve financiering open. Dit klachtenloket is een initiatief van de Stichting MKB Financiering en maakt deel uit van de Gedragscode MKB Financiers. Deze Gedragscode zorgt voor meer transparantie en biedt betere bescherming aan kleinere mkb’ers, die gebruikmaken van nieuwe financieringsvormen. Heeft een kleinere ondernemer of zzp’er een klacht over zijn alternatieve financiering en heeft de betrokken financier de Gedragscode MKB Financiers ondertekend, dan is Kifid het toegankelijke en deskundige alternatief voor een gang naar de rechter.

Spelregels voor ondernemers

Voor de kleinzakelijke ondernemers gelden andere spelregels dan voor consumenten. Dit is vastgelegd in respectievelijk het reglement voor Geschillenbeslechting kleinzakelijke financiering en het reglement voor Geschillenbeslechting alternatieve financiering. Zo moet een klacht over een kleinzakelijke financiering gaan over een financiering die is aangevraagd vanaf 1 juli 2018. En een klacht over een alternatieve financiering moet gaan over een financiering die is afgesloten vanaf 1 juli 2019. Ondernemers betalen voor de klachtbehandeling bij Kifid een bijdrage van 250 euro. De uitspraken van Kifid over kleinzakelijke en alternatieve financiering zijn in principe bindend. Dit betekent dat de bank of nieuwe financier de uitspraak zal opvolgen, ongeacht de uitkomst. 

Loket Rentederivaten MKB

Eind december 2020 heeft Kifid de laatste nog in behandeling zijnde klacht van een ondernemer over zijn rentederivaat afgesloten. Aangezien Kifid verder geen klachten over rentederivaten meer in behandeling had, is het tijdelijke loket Rentederivaten MKB bij Kifid op verzoek van de banken per 15 januari 2021 gesloten. Met de sluiting van het tijdelijk loket Rentederivaten MKB komen de reglementen voor dit loket te vervallen. Ook de Geschillencommissie Rentederivaten MKB hield op te bestaan.

Het tijdelijk loket Rentederivaten MKB bij Kifid is vijf jaar open geweest. In die periode hebben ruim 80 ondernemers met een rentederivaat zich bij Kifid gemeld met een klacht. Een groot aantal klachten is in 2019 en 2020 ingetrokken, nadat ondernemers van hun bank een aanbod hadden ontvangen volgens het Uniform Herstelkader Rentederivaten (UHK). Ondernemers die specifiek een klacht hebben naar aanleiding van een aanbod van banken onder het Uniform Herstelkader moeten daarvoor overigens naar de Geschillencommissie Uniform Herstelkader; deze klachten behandelde Kifid niet. Dankzij het tijdelijk loket Rentederivaten MKB heeft Kifid over de periode 2016-2020 voor ruim twintig ondernemers een bemiddelingsresultaat bereikt; in deze klachten hebben bank en ondernemer samen alsnog een oplossing gevonden. De Geschillencommissie Rentederivaten heeft in ruim 10 klachtzaken een uitspraak gedaan. Tegen twee van deze uitspraken is beroep ingesteld. Over die klachten heeft de Commissie van Beroep in 2018 geoordeeld en uitspraak gedaan.

Het tijdelijk loket Rentederivaten MKB behandelde alleen klachten van kleinzakelijke ondernemers met een bedrijf met maximaal 50 werknemers en een omzet/balanstotaal van minder dan 10 miljoen euro. De klacht moest betrekking hebben op een rentederivaat afgesloten in het kader van zakelijke kredietverlening bij ABN AMRO, Deutsche Bank, ING, Rabobank, SNS Reaal of Van Lanschot. De looptijd van het rentederivaat mocht op 1 april 2011 niet geëindigd zijn.